Tre militärplan störtade - besättningen överlevde

Ett av flygplanen borrade sig som en projektil med nosen ner i marken. Vingarna och landningsställen hade slagits av mot trädtopparna.
Foto: Sture Ring

Molnen hängde tungt och lågt över Hälsingland, måndagsmorgonen den 20 augusti 1956. Regnet vräkte ner, knappast ett idealiskt flygväder. Från Östersunds flygflottilj F4 var ändå tre skolflygplan av typ SK16 redan på väg för destination Uppsala.Piloterna överraskades när sikten plötsligt blev noll över Delsbo. En mil längre söderut brakade de tre planen i tät följd med våldsam kraft rakt in i ett av Hälsinglands högsta berg, Blaxås. Alla ombord på planen, sex personer, överlevde. Ett mirakel.

 

Det var en helt vanlig rutinflygning. De tre flygplanen lyfte från flygbasen på Frösön vid tiotiden på morgonen. Målet var F16 i Uppsala med planerad mellanlandning på F15 i Söderhamn. Där skulle den ene piloten, fänrik Bengt Andersson, stanna på sin hemmabas.

– Flygningen startade helt normalt, men marksikten blev allt sämre ju längre söderut planen kom. När sikten plötsligt blev noll inledde piloterna en stigning strax söder om Delsbo, berättade pressofficeren vid F15 i Söderhamn för massmedia.

Stigningen startades för sent och blev inte tillräcklig. Tätt sammanhållna flög planen rakt in i det mytomspunna Blaxåsberget. En flera hundra meter lång gata revs upp i skogen och endast själva flygplanskropparna var något så när hela efter nedslagen. Ett av planen fattade eld medan ett annat borrade sig ner i marken med nosen. De tre flygplanskropparna hamnade inom en radie av 20 meter.

Räddade sina kamrater

Fanjunkare Gunnar Falck tog sig själv snabbt ur sitt plan och lyckades släcka det brinnande flygplansvraket. Sannolikt räddade han därigenom livet på en av sina kamrater.

Haveriet skedde i mycket oländig terräng. En av besättningsmännen, fanjunkare Börje Ringkvist, som klarat sig i stort sett helskinnad lyckades ta sig till bebyggda trakter för att slå larm. Det blev en lång väntan på katastrofplatsen innan ett stort räddningsmanskap nådde fram och kunde ta hand om de skadade. Under tiden hade Falck och Ringkvist givit första hjälpen till dem som behövde. Bland annat rev de söder fallskärmar som sedan användes till bandage och värmande omslag. Endast två av besättningsmännen skadades så svårt att de fick läggas in på Hudiksvalls lasarett.

Mirakel att ingen dog

Olycksplatsen spärrades därefter av med beväpnad militär för att skydda flygplanen från plundring. Flygkraschen blev största nyheten i media.

– Obegripligt att alla överlevde. Ett rent mirakel, sa fotograf Sture Ring, Hudiksvall i samband med att 50-årsdagen av flygkraschen uppmärksammades i lokalmedia. Sture kom först av alla från media till olycksplatsen. Han tog sig snabbt fram i den oländiga terrängen tack vare sin lokalkännedom. Det var hans bilder som kablades ut till landets tidningar. Det är Stures originalbild du ser i den här artikeln.

Sture Ring avled några år efter intervjun, 83 år gammal.

            ( Artikeln är ett utdrag ur ett reportage i Sundsvalls Tidning den 20 augusti 2006,               50-årsdagen av olyckan. Reporter: Lars Nordström)

 

Fakta/Blaxås

Blaxåsberget är ett av Hälsinglands högsta berg, 457 meter över havet. Enligt sägner ruvar Blaxås på många hemligheter. Bland annat att berget innehåller rikedomar som vida överstiger dem som bärgats ut Falu koppargruva. Gamla gruvhål vittnar i dag om misslyckade försök att bryta den rika malmen.

I berget har en underbart vacker gruvfru härskat. Om henne, tomtar, troll, jättar och småfolk berättas historier än i dag.

Selma Lagerlöf fastnade för Blaxås och beskriver det i boken Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.

Till bergets topp kan man i dag ta sig via en två kilometer äventyrlig klättring på den östliga branten, eller via en lättare fem kilometer lång stig från den sida där de tre flygplanen störtade.

Vid bergets fot ligger Blaxåsvallen, en fäbod omnämnd redan i mitten av 1500-talet. Sommartid har där drivits kafé av Forsa Orienteringsklubb.

                                       Fakta hämtat ur ”Blaxås”, informationsskrift utgiven av Forsa OK.

 

           

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------